تبلیغات
تحلیل و طراحی مدارات برقی و الکترونیکی - عیب یابی موتور
 
تحلیل و طراحی مدارات برقی و الکترونیکی
دوستان مطالب این وبلاگ میتونید با ذکر یک صلوات برای سلامتی آقا حضرت مهدی(عج)بردارید
درباره وبلاگ


دوستان مطالب این وبلاگ مربوط میشه به مدارهای برق والکترونیک اگه سوالی داشتیدخوشحال میشم که بتونم کمکتون کنم این ایمیل منه اگه سوالی بود به این آدرس ایمیل بفرستیدerfan76.fcb@gmail.com

مدیر وبلاگ : erfan khorami
نویسندگان
نظرسنجی
آیا این وبلاگ توانسته پاسخگوی نیازهای شما باشه؟





تشخیص نوع عیب :

 عیب یك ماشین را اغلب می توان در هنگام كار و با تغییری كه در خصوصیات كار ان پیش می آید . تشخیص داد . اشكالاتی كه برای یك موتور پیش می آید ، اغلب با ایجاد گرمای بیش از حد مجاز ، اضافه شدن جریان ان وهمچنین ایجاد صدا و لرزش و تغییر در تعداد دور ان همراه است.

در زیر به شرح انواع عیوب كه برای یك موتور در حال كار پیش آمده و معمولا باعث گرم شدن بیش از حد موتور نیز می شوند و علل آن می‌پردازیم .

جریان هر سه فاز ، به یك اندازه افزایش پیدا كرده و بیشتر از جریان نامی میباشد :

الف: اگر موتور اضافه بار نداشته و این حالت در بعضی از ساعات معین روز اتفاق می افتد در اینصورت یا ولتاژ تغذیه موتور بیشتر از ولتاژ ونامی و یا كمتر ازآن می باشد . باید ولتاژ شبكه را كنترل نموده و در صورتی كه افت ولتاژ در خط زیاد باشد ، باید از سیم های ضخیم تر استفاده نمود .

ب : امكان دارد كه موتور برای همان حالتی كه طراحی شده است ، استفاده نمی شود . به عنوان مثال ، موتوری كه برای زمان كار كم طراحی شده است ، برای زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد .

ج : رتور درداخل استاتور لقی داشته ، به  استاتور كشیده شده و به آن گیر  میكند . این موضوع به علت فرسودگی یاطاقانها ، كج بودن محور رتور ، قرار داشتن مواد زائد در فاصله هوایی بین رتور و استاتور ، درست سوار نشدن قسمتهای مختلف موتور و علل مشابه دیگر می تواند اتفاق بیفتد .

جریانهای سه فاز با یكدیگر متفاوت است :

الف : اگر اتصال سیم پیچ ها به یكدیگر صحیح باشد ، در اینصورت یكی از سیم پیچها قطع شدگی داشته و یا جریان یكی از فازها قطع شده است .

ب : اتصال حلقه های یك كلاف به یكدیگر ، اتصال بدنه و اتصال حلقه های دوكلاف از دو فاز مختلف به یكدیگر نیز می توانند باعث نابرابری جریان فازها شوند.

موتور صدای زیاد داده و یك قسمت از سیم پیچ سریعا داغ شده و دود میكند .

الف : سیم پیچ در نقاط زیادی اتصال بدنه داشته و یا بین حلقه ها اتصال كوتاه وجود دارد وباید سیم پیچی تعویض شود. اغلب در اینصورت موتور نمیچرخد.

ب : جریان استاتور نوسان كرده و صدای موتور تغییر میكند. در اینصورت در موتورهای رتور رینگی ، امكان قطع شدگی سیم پیچ رتور وجود دارد . در موتورهای رتور قفسی نیز امكان قطع شدن میله رتور می باشد .

ج : اگردر حالت بی باری ، موتور جریان هر سه فاز افزایش داشته و باعث گرم شدن سیم پیچها می شود ، دراینصورت سیم پیچی  برای ستاره طراحی شده لیكن به صورت مثلث به مداروصل شده است . اگر در یك موتور رتور رینگی ، نوع اتصال مشخص نشده باشد ، می توان با برداشتن ذغالها از روی رینگها و اندازه گیری ولتاژ روی حلقه های رتور در حالت سكون ، نوع اتصال را معلوم نمود . اگر ولتاژ اندازه گرفته شده 73/1 برابر ولتاژ روی پلاك باشد ، نوع اتصال سیم پیچ استاتور، ستاره خواهد بود .

موتور سه فاز به سختی راه افتاد و در زیربار ، تعداد دور ان كاهش پیدا میكند .

الف : سیم پیچ های استاتور اشتباها بجای مثلث ، به صورت ستاره بسته شده اند.

ب: اختلاف سطح تغذیه كم می باشد و یا سیم های رابط دارای سطح مقطع كمی بوده و  در هنگام كار موتور ، افت ولتاژ در آنها زیاد می باشد . باید سیم با مقطع بزرگتر بكار برد .

ج : در صورت اتصال حلقه های سیم پیچ به یكدیگر نیز ، موتور به سختی راه افتاده و به افزایش بار ، دور آن شدیدا كاهش می یابد .

د : این احتمال نیز وجود دارد كه یكی از سیم های رابط اشتباها به سیم صفر شبكه اتصال پیدا كرده باشد . این سیمك دارای ولتاژ كمتری نسبت به دو سیم دیگر بوده و جریان عبوری از ان نیز كمتر خواهد بود.

ه :  اگر موتور سه فاز با راه اندازه ستاره مثلث ، درهنگام راه اندازی به صورت ستاره ، به سختی راه افتاد و یا اصلا راه نمی افتد اما در حالت مثلث به خوبی راه می افتد در اینصورت یا موتور اضافه بار دارد و یا یكی از كنتاكتهای كلید در وضعیت ستاره ، به علت جرقه زدن ، به خوبی اتصال پیدا نمیكند .

و : اگر اختلاف سطح شبكه صحیح و اندازه باشد ، در اینصورت درموتورهای رتور رینگی در روی رینگها و یا در راه انداز و یا در هادیهای بین رتور و راه‌انداز ، اتصال درست نمی باشد . در موتورهای رتور قفسی نیز احتمالا تعدادی از میله های رتور، به خوبی به حلقه های دو طرف ، اتصال ندارند .

در هنگام وصل كلید ، یك یا بیشتر فیوزها می سوزد :

الف : هادیهای شبكه و موتور ویا موتور و راه انداز اتصال كوتاه دارند .

ب  سیم پیچ های دو فاز دراستاتور اتصال كوتاه دارند .

د : در سیم پیچ های موتور ، اتصال بدنه ( اتصال زمین ) وجود دارد .

موتور یك فاز ، به دور نامی خود نمی رسد .

الف : كلید گریز از مركز خراب شده و سیم پیچ راه انداز از مدار خارج نمیشود.

ب : یاطاقانها فرسوده شده و رتور لقی دارد .

ج : سیم پیچ اصلی ، اتصال كوتاه دارد .

د : احتمالا تعدادی از میله های رتور ، به حلقه های دو طرف به خوبی اتصال ندارند .

ه : با موتور ، زیاد است .

 عیوب ممكن برای ماشینهای جریان متناوب ، به همراه تغییراتی كه در كار آنها به خاطر این عیوب ایجاد می شود.

 تشخیص محل عیب :

قطع شدگی سیم پیچ

اگر در یك موتور سه فاز یا اتصال مثلث ، در یكی از سیم پیچ ها قطع شدگی به وجــــود آید ، موتور در حالت بی باری به گردش خود ادامه داده و جریان آن حدود 7/1 برابر افزایش یافته و صدای موتور تغیر خواهد نمود .

اگر موتور آسنكرون رتور رینگی باشد و در مسیر سیم پیچی یك فاز ، قطع شدگی ایجاد شود ، جریان دریافتی افزایش یافته و حرارت موتور زیاد می شود و باید خیلی سریع موتور را از شبكه قطع نمود.

اگر اتصال سیم پیچ موتور به صورت ستاره بوده و سیم پیچ یك فاز قطع شود ، جریان سیم پیچ های دو فاز دیگر افزایش یافته ، حداكثر گشتاور آن به 50 تا 60 % مقدار نامی رسیده ، دور آن كاهش پیدا كرده و گرمای موتور بیشتر از حد مجاز خواهد شد .

در هرد دو نوع اتصال ستاره یا مثلث ، می توان برای تشخیص مسیری كه در آن قطع شدگی ایجاد شده است ، از اهم متر استفاده نمود . اگر دو سركلاف مربوط به هر فاز در دسترس باشد ، این كار به سادگی امكان پذیر خواهد شد . اما اگر تنها سه  سر خروجی در دسترس باشد ، در اینصورت باید در اتصال مثلث مقاومت دو بدون سرهای خروجی را اندازه گیری نمود . در حالتی كه اهم‌متر به دو سر كلاف معیوب اتصال دارد ، مقاومت اندازهگیری شده دو برابرحالتهای دیگر خواهد بود .

در اتصال ستاره نیز ، مقاومت اندازه گیری شده بین سر مسیر معیوب و هر یك از دو سر دیگر بی نهایت خواهد بود .



آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Instagram